Boka Massage Nu! 0702 -876215
Fråga om lediga tider: info(at)lifeandpower.se


Home » Fixa Dig Själv » Dåliga kroppshållning och diskbråck

Dåliga kroppshållning och diskbråck

Dåliga kroppshållning och diskbråck

Trycket från din egen kroppsvikt på dina nackmuskler och diskar under år av att sitta, stå och/eller böja sig fel  är tillräckligt för att skada nacken lika illa på samma sätt som en enda olycka kan göra.

 Efter år av att ha haft en framåtlutat hållning av huvudet har diskarna i din nacke utsatts för ett onyttigt tryck och pressats på ett oönskat sätt – genom att låta ditt huvud sjunka framåt, eller skjuta hakan framåt, kan diskbråck i nacken uppstå och leda till tryck på nerver,  som skickar smärta ner i armen.
[niva1]
 spända muskler från år av dålig hållning och förkortad muskel längd kan också trycka på samma nerver och ge stor smärta.

 En fördärvad disk är inte en sjukdom, utan en enkel, mekanisk skada som kan läka, om du bara slutar att mala det och fysiskt trycker disken ur sitt läge genom dåliga och icke hälsosamma vanor.

.

.

Vänster – från sidan sett av en normal disk mellan två kotor.

Höger – disken trycks ut  genom böjning på ett felaktigt sätt.

Lyft och böj ordentligt för att undvika skador på diskarna.

.

.

.

.

.

Sittande, stående, och en hållning där din nacke och ditt huvud är framåtlutat kan så småningom leda till att du får diskbråck …